piątek, 4 września 2015

WINTER IS COMING :) CZYLI EKSPRESOWE MITENKI/INSTRUKCJA

Jak zrobić mitenki na drutach?


Miałam ochotę odreagować "dziubanie" chusty Alpine Meadows...
Odreagować nie znaczy wcale "nie dziergać".
Chodziło mi raczej o jakąś odmianę...
Chusta jeszcze nie zdążyła porządnie wyschnąć kiedy na druty wskoczył udzierg zupełnie inny.
Absolutnie nie jest to wakacyjna dzianina ale przecież Winter is coming :).
Podczas niedzielnej wizyty w sklepie Vibes&Scribes zakupiłyśmy dwa motki włóczki Sirdar Big Softie.
Kolor naturalny beż z jakimiś ciemnymi kłaczkami (coś a'la tweed).
Skład niezły bo aż 51% welny i 49% akrylu..
Miękkie, niegryzące.
W sam raz na mitenki dla Dziecka.
Grubość włóczki oszałamiająca po ostatnich doswiadczeniach z Baby Silkpaca Malabrigo.
Z 385 metrów w 50g przeskoczyłam na... 45 metrów w tejże samej gramaturze.
Druty- 5,5 na ściągacze.
Siódemki na pozostałą część.
Oczywiście powinnam była wziąć coś w okolicach szóstek ale .. nie mam.

Włóczka tej grubości to gwarancja błyskawicznego tempa pracy :)

Lista narzędzi i materiałów:
1. Druty z żyłką nr 5,5 oraz 7
2. Agrafka do przełożenia na jakiś czas oczek (ewentualnie drut do warkoczy, dodatkowy drut lub bardzo gruba włóczka, na którą przełożymy na jakiś czas kilka oczek)
3. Marker - może byc kółeczko od stanika, koralik na nitce, pętelka z włóczki etc.
3. Szydełko do zamknięcia oczek i igła lub szydełko do pochowania nitek.

Tak wyglądają gotowe mitenki:



Do dzieła.

Nabrałam na druty nr 5,5 (z żyłką) 22 oczka.

Przerobiłam 3 rzędy w okrążeniach  najprostszym ściągaczem (na zmianę 1 oczko prawe i 1 oczko lewe).

Na początku okrążenia umieściłam marker aby nie zastanawiać się gdzie jest początek robótki.



Następnie "przerzuciłam się" na same prawe oczka (oczywiście odkręciłam cieńsze druty i zamieniłam je na grubsze)
Wszystko to "na okrągło" na drutach z żyłką.


Co jakiś czas mierzyłam robótkę i na wysokości 15 cm uznałam, że pora na dodawanie oczek na kciuk.
Przy tej grubości włóczki dodawanie oczek "załatwiłam" w dwóch okrążeniach.

W pierwszym (mitenka prawa) okrążeniu dodałam dwa oczka w następujący sposób:


narzut przed pierwszym oczkiem okrążenia, przerobiłam pierwsze oczko (na prawo, tak jak wszystkie oczka głównej części mitenek), narzut za pierwszym oczkiem. Reszta okrążenia na prawo.
Aby łatwiej było zorientować się o co chodzi, zaznaczyłam czerwonym markerem oczko dokoła którego robimy narzuty.

Na drutach mamy więc:
- marker czyli oznaczenie pierwszego okrążenia,
- narzut,
- przerobione na prawo pierwsze oczko okrążenia,
- narzut,
- pozostałe oczka do przerabiania na prawo.



Drugie okrążenie z dodanymi oczkami:
* zaczęłam od narzutu, następnie przerobiłam narzut z poprzedniego rzędu (na prawo ale oczko przekręcone, tak aby nie powstała ażurowa dziurka, mozna przerobić ten narzut najzwyczejniej na prawo), oczko prawe (to to oczko dokoła którego narzuciłam w poprzednim rzędzie oczka przed i po), znowu przerobiłam narzut z poprzedniego rzędu (oczko przekręcone) i zrobiłam narzut a potem do końca okrążenia oczka prawe.



Jak robi się oczka przekręcone można znaleźć TUTAJ :) W taki sposób najlepiej przerabiać narzuty- mitenki nie będą miały niezbyt ładnych dziurek w miejscu narzutów:

Na drutach po zrobieniu narzutów w drugim okrążeniu mamy więc:
- marker czyli oznaczenie pierwszego okrążenia,
- narzut,
- przerobiony na prawo (i to jako oczko przekręcone aby nie było widocznej dziurki) narzut z      porzedniego rzedu,
- przerobione na prawo pierwsze oczko okrążenia,
- przerobiony na prawo (i to jako oczko przekręcone aby nie było widocznej dziurki) narzut z        porzedniego rzedu,
- narzut,
- pozostałe oczka do przerabiania na prawo.

W dwóch rzędach dodałam więc w sumie 4 oczka.

Robiąc drugą mitenkę dodawanie oczek zrobiłam w połowie okrążenia czyli po obu stronach 11 oczka !

Mając na drutach dodane oczka przerobiłam kolejne dwa rzędy (w moim przypadku narzuty nadal jako oczka przekręcone). Przerobiłam w okręgu wszystkie oczka, na drutach jest ich teraz 26.

Teraz utrudnienie robótki.
Po przerobieniu dwóch okrążeń ze wszystkimi oczkami na drutach,
narzucone oczka plus ich oczko środkowe (to razem 5 oczek) zdjęłam na drut pomocniczy/agrafkę.


W związku z tym, że jedno z tych pięciu oczek to jedno z 22 nabranych na początku, mamy 21 oczek na drutach z żyłką plus 5 na agrafce.
Przerabiamy oczka na drutach z żyłką (21 oczek), tych na agrafce nie ruszamy, kiedy do nich docieramy w tym miejscu robimy jeden narzut (potrzebujemy znowu 22 oczek aby robić okrążenie) a następnie przerabiamy znowu oczka na drutach z żyłką.

miejsce z oczkami na agrafce/drucie, z dodanym narzutem wygląda tak:


Ominęlismy w ten sposób oczka odłożone na wykonanie kciuka, dodaliśmy jedno oczko (dokładnie na wysokości tych 5 oczek znajdujących się na kciuk, zamknęliśmy okrąg i wracamy do przerabiania oczek prawych w okręgach.
Dzięki narzutowi (ja przerobiłam go jako oczko przekręcone aby zniwelować ażurową dziurkę) na drutach z żyłką znowu mamy 22 oczka.


Przerabiamy je cały cza na prawo tak długo aby uzyskać odpowiednią długość mitenki. U mnie to około 21 cm.

Na koniec znowu zrobiłam 3 okrążenia ściągaczem (takim najzwyklejszym, jedno oczko prawe, jedno oczko lewe i tak na zmianę)
Ostatnie okrążenie zamknęłam przy pomocy grubego szydełka.
Część główna mitenki jest zakończona.

Zostały nam jeszcze tylko oczka na agrafce.
Przekładamy je na druty z żyłką (druty 5,5) i nabieramy jeszcze 4 oczka.

Tu widać w jakim  miejscu nabrałam dwa oczka (to te na kolorowym drucie):


Nabieramy oczywiście zaczepiając nitkę (przeciągamy to szydełkiem albo od razu nabieramy na drut) o "korpus" mitenki.


Dzięki temu zabiegowi niczego nie musimy zaszywać.
Gdyby ktoś uparł się na dobranie "zwykłe" i zamknięcie oczek w okrąg, powstanie otwór pomiędzy kciukiem a pozostałą częścią robótki, ktory trzeba będzie zaszyć. Większość z nas nie kocha zszywania dzianin więc nabieramy oczka w taki sposób aby tego uniknąć.
Po dodaniu tych 4 oczek, mamy na drutach oczek 9.  Oczywiście przerabiamy je cały czas na prawi i "na okrągło".
Zajmuje to nam aż 2 rzędy-okrążenia, po których robimy jeden rząd ściągaczem a następnie zamykamy oczka.

Na koniec chowamy nitki i mitenki gotowe.



Mam nadzieję,że komuś się przyda ten opis.
Mitenki robi sie błyskawicznie!
Gdyby były niejasności to poproszę o informację :)

Miłego dnia.

1 komentarz:

Miło mi, że tutaj trafiłaś/-eś. Będzie mi jeszcze bardziej miło gdy zamieścisz jakiś komentarz.